Кабмін запропонував посилити покарання за підкуп виборців до двох років позбавлення волі. Наскільки ймовірно, що даний законопроект буде реалізований в Україні

У ряді європейських країн (Німеччина, Австрія, Швейцарія та ін.) передбачена кримінальна відповідальність у тому числі й виборця за прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди за вчинення чи не вчинення будь-яких дій, пов’язаних з безпосередньою реалізацією свого виборчого права.

Гуманізація кримінального законодавства в Україні та невиправдано м’яке кримінальне покарання призвели до активного протиправного впливу на волевиявлення громадян та результати виборів, що негативно впливає на політичні процеси у державі. Статистика закінчених кримінальних проваджень у «виборчій» сфері переданих до суду вказує, що на сьогодні факти притягнення до кримінальної відповідальності за порушення виборчих прав матють поодинокий характер. За окремими кваліфікованими складами кримінальних правопорушень проти виборчих прав не порушено жодного кримінального провадження. Підкуп виборців залишається найбільшою загрозою для об’єктивності проведення виборів в Україні.

Окремі політичні сили на кожних виборах намагаються знаходити нові шляхи для спотворення народного волевиявлення. Наступний, 2019 рік, буде політично гарячим через те, що упродовж одного року в Україні відбудуться одразу двоє виборів — Президента України (31 березня 2019 р.) та до Верховної Ради України (27 жовтня 2019 р.). Ці фактори обумовлюють необхідність підвищення вимог до механізму юридичної відповідальності за порушення виборчого законодавства.

Цьогоріч проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства» №8270 від 13.04.2018р., розроблений і внесений до Верховної Ради через Кабінет міністрів України, міністром внутрішніх справ Арсеном Аваковим. Ключова зміна, яку пропонує документ — невідворотність покарання за злочини проти виборчих прав.

З огляду на те, що цим законопроектом правоохоронцям можуть дозволити здійснювати також і негласні слідчі дії та збирати належні докази для притягнення до відповідальності недобросовісних учасників у передвиборчій боротьбі, важко спрогнозувати швидкість прийняття змін. Адже порушення виборчого законодавства допускають багато політичних партій та кандидатів-мажоритарників, які висуватимуть свої кандидатури на повторний строк. Тепер, хід за парламентом, у якому враховуючи його політичну різнобарвність, не всім будуть подобатись жорсткі норми цієї урядової ініціативи. Проте не виключено, що законопроект може бути ухвалений і під час цієї сесії Верховної Ради України.

З огляду на всі попередні роки незалежності, можна однозначно заявити, що працювати на всі 100% він не буде. Помилково вважати найбільш ефективними засобами боротьби з правопорушеннями кримінальну та адміністративну відповідальність. Підкуп виборців буде проблемою до тих пір, поки виборці будуть готові отримувати такий підкуп. І тут існує дві основні проблеми. Перша — рівень забезпеченості громадян. Друга — рівень їх політичної свідомості та політичної культури.

Зміну слід робити не лише в законах, а й в головах. Дуже важливо, щоб виборець сприймав будь-яку форму прямого чи непрямого підкупу як злочин, а не як можливість раз на чотири роки заробити зайвий кілограм гречки для своєї родини. Розумні технологи, спроможні обійти будь-який закон, вигадуючи нові форми мотивації. І у більшості випадків довести факт підкупу неможливо. Адже для цього потрібна згода на надання свідчень того, хто дає хабар, або того, хто отримує.

Попри все, цей закон ухвалювати вкрай необхідно, він правильний, корисний і своєчасний.


Залишити відповідь